Cykelguiden - Cykelunderhåll

Cykelunderhåll

En cykel kräver inte mycket underhåll. Däremot är det viktigt att den förvaras torrt och slipper att stå ute i ur och skur.

När det gäller underhållet är det viktigaste naturligtvis att bromsarna är i gott skick och fungerar oklanderligt.

För att cykeln ska rulla lätt och för att slippa punkteringar är det viktigt att hålla däcken ordentligt pumpade. Hur högt tryck däcket tål finns angivet på däckssidan. Med välpumpade däck rullar cykeln lättare och risken för punkteringar minskar.

Därnäst ska man vårda sig om kedjan. Den ska vara välsmord. Om den inte är välsmord så erbjuder den stort motstånd och cykeln blir tungtrampad.

Känns cykeln tung och slö så ska man börja med att hårdpumpa däcken och smörja kedjan. Känns den fortfarande slö så är det dags att byta ut kedjan mot en ny. Beroende på hur mycket man cyklar och hur man förvarar cykeln så behöver kedjan bytas vart eller vartannat år. En roströd kedja har sannolikt gjort sitt och bör bytas. Vid byte av kedja är det också lämpligt att byta bakre kedjedrevet.

Testa kedjans skick genom att dra en kedjelänk framåt i position kl 3 på det största främre kedjehjulet. Om det uppstår en glipa mellan kedja och kedjehjul på mer än några millimeter behöver kedjan bytas.

Kedjan behöver regelbunden smörjning, men smörj med måtta. Oljan ska in mellan kedjans plattor och nitar. Olja på kedjans ytterytor är inte till någon nytta, där drar oljan bara smuts till kedjan.

Helst ska man olja kedjan länk för länk med bara en enda droppe som placeras i skarven mellan plattorna. När man smort alla länkar ska man torka av all utanpåliggande olja med en trasa.

Ibland går ekrar av. Så snart en eker gått av ska man lämna in cykeln till en verkstad för att få en ny eker monterad. När en eker gått av försvagas nämligen hjulet och då kommer flera ekrar att gå av och så småningom kommer hjulet att bli vint och orunt.

Bromsgumminen på fälgbromsar slits. Till att börja med räcker det med att man sträcker bromsvajern genom att vrida på ett reglage som sitter på bromshandtaget. När bromsgummit är utslitet måste det dock bytas. Du kan göra det själv om du är händig. Lossa bromsgummit och ta med det till en cykelhandlare, köp likadana samt montera.

Utanpåliggande växlar behöver justering ibland. I regel räcker det med att sträcka vajern. Det kan man göra själv genom att skruva på ett litet reglage som sitter vid växelreglaget på styret. Det är bara att prova sig fram. Justera, kolla funktionen och gör ny justering till dess växeln fungerar bra.

Utanpåliggande växlar är utsatta för väder och vind och bör hållas rena och smörjas för att fungera bra. Gör rent och olja lite på alla rörliga delar där det är meningsfullt att olja.

Tillbaka till toppen