Cykelguiden - Cykelunderhåll

Cykelunderhåll

En cykel kräver inte mycket underhåll. Däremot är det viktigt att den förvaras torrt och slipper att stå ute i ur och skur.

När det gäller underhållet är det viktigaste naturligtvis att bromsarna är i gott skick och fungerar oklanderligt.

För att cykeln ska rulla lätt och för att slippa punkteringar är det viktigt att hålla däcken ordentligt pumpade. Hur högt tryck däcket tål finns angivet på däckssidan. Med välpumpade däck rullar cykeln lättare och risken för punkteringar minskar.

Därnäst ska man vårda sig om kedjan. Den ska vara välsmord. Om den inte är välsmord så erbjuder den stort motstånd och cykeln blir tungtrampad.

Känns cykeln tung och slö så ska man börja med att pumpa däcken och smörja kedjan. Känns den fortfarande slö så är det dags att byta ut kedjan mot en ny. Beroende på hur mycket man cyklar och hur man förvarar cykeln så behöver kedjan bytas vart eller vartannat år. En roströd kedja har sannolikt gjort sitt och bör bytas. Vid byte av kedja är det också lämpligt att byta bakre kedjedrevet.

Testa kedjans skick genom att dra en kedjelänk framåt i position kl 3 på det största främre kedjehjulet. Om det uppstår en glipa mellan kedja och kedjehjul på mer än några millimeter behöver kedjan bytas.

Kedjan behöver regelbunden smörjning, men smörj med måtta. Oljan ska in mellan kedjans plattor och nitar. Olja på kedjans ytterytor är inte till någon nytta, där drar oljan bara smuts till kedjan.

Helst ska man olja kedjan länk för länk med bara en enda droppe som placeras i skarven mellan plattorna. När man smort alla länkar ska man torka av all utanpåliggande olja med en trasa.

Ibland går ekrar av. Så snart en eker gått av ska man lämna in cykeln till en verkstad för att få en ny eker monterad. När en eker gått av försvagas nämligen hjulet och då kommer flera ekrar att gå av och så småningom kommer hjulet att bli vint och orunt.

Bromsgumminen på fälgbromsar slits. Till att börja med räcker det med att man sträcker bromsvajern genom att vrida på ett reglage som sitter på bromshandtaget. När bromsgummit är utslitet måste det dock bytas. Du kan göra det själv om du är händig. Lossa bromsgummit och ta med det till en cykelhandlare, köp likadana samt montera.

Utanpåliggande växlar behöver justering ibland. I regel räcker det med att sträcka vajern. Det kan man göra själv genom att skruva på ett litet reglage som sitter vid växelreglaget på styret. Det är bara att prova sig fram. Justera, kolla funktionen och gör ny justering till dess växeln fungerar bra.

Utanpåliggande växlar är utsatta för väder och vind och bör hållas rena och smörjas för att fungera bra. Gör rent och olja lite på alla rörliga delar där det är meningsfullt att olja.

Laga punktering


Ibland får man tyvärr punktering. Det enklaste sättet att laga en punktering är att alltid ha med sig en burk med lagningsmedel i sprayform. Du blåser in reparationsvätskan i däcket och samtidigt blåses däcket upp. Den metoden fungerar bara på mindre hål. Hjälper inte det så får man finna sig i att reparera slangen med konventionella metoder.

Ha därför gärna laglappar, eller en reservslang, däcksavtagare, vulklösning och en pump i bagaget. Börja med att lossa hjulet som fått punktering. Har du snabbkopplingar så är det bara att fälla ut hävarmen så lossnar hjulet. Sitter hjulet fäst vid ramen med muttrar så måste du ha en lämplig nyckel för att lossa hjulet.

Börja med att undersöka däckets slitbana för att hitta eventuella skruvar, häftstift eller glasbitar som kan ha orsakat punkteringen.

Därefter ska du lossa däcket – till det behöver du två, helst tre däcksavtagare. När du lossat däcket tar du ut slangen och försöker hitta hålet. Ibland är hålet så litet att man måste leta noga för att hitta det. Pumpa upp slangen och känn med handen utmed slangen för att känna var luften pyser ut. Ett knep är att föra slangen utmed överläppen där man är känslig och lättare upptäcker läckande luft. Hittar du inte hålet så måste du doppa slangen i ett handfat med vatten.

När du hittat hålet ska du slipa slangens yta runt hålet. Ta fram en laglapp i lämplig storlek. Lägg vulklösning på lappen och området som du mattslipat. Vänta några minuter med att sätta fast laglappen på slangen och pumpa därefter upp slangen.

Har du lyckats laga slangen så är det dags att sätta slangen på plats. Det är faktiskt den svåraste delen i reparationen. Du får inte använda däcksavtagare för att sätta tillbaka däcket för då kommer du att göra hål på slangen. Pumpa upp slangen lite grann så att den är rund. Börja med att sätta ventilen på plats i fälgen och lägg sedan in slangen under däcket.

Nu är det dags att sätta på däcket. Börja med att ta med båda händerna om däcket mittemot ventilen. Tryck ihop däckets båda sidor så att de glider ner i botten på fälgen och fortsätt med den manövern upp mot ventilen. Successivt blir det svårare att få över däcket med kanttråden över fälgkanten. Då börjar du om mittemot ventilen och upprepar proceduren. Till slut få du däcket på plats. Kolla nu att slangen med ventil inte är i kläm mellan kanttråd och fälg. Pumpa upp däcket och sätt tillbaka hjulet.

Ett alternativ till att laga punkteringen är att spruta in lagningsvätska i däcket. Det finns två varianter, en typ med luft som prutar in lagningsvätska samtidigt som däcket blåses upp. En annan typ består av en vätska som man hällar in i slangen med bortskruvad ventil. Därefter får man i vanlig ordning pumpa upp däcket. Dessa lagningsmetoder kan bara användas på mindre hål.


Sprayflaska med lagningsmedel. Blåser in luft och lagningsmedel i slangen. Kan bara används med racer och bilventil.



Flaska med lagningsmedel. Skruva ur ventilinsatsen och häll vätskan i slangen. Pumpa upp slangen och cykla. Kan användas på alla slangar med demonterbar ventilinsats.

Tillbaka till toppen