Cykelguiden - Köpa begagnat

Köpa begagnat

Det kan vara frestande att köpa en begagnad cykel eftersom den ofta kan fås till betydligt lägre pris än en ny. Det gäller dock att se upp. Till att börja med måste man förvissa sig om att cykeln är säljarens lagliga egendom. Bevisas med inköpskvitto.

För det andra ska cykeln vara av rätt storlek. Därnäst gäller det att cykeln är i gott skick. Sätt det begärda priset i relation till vad en liknande ny cykel skulle kosta. Beräkna sedan vad det skulle kosta att rusta upp cykeln till "som-ny"-skick.

Är kedjan rostig eller är den svart av olja? I båda fallen tyder det på att den är slut och behöver bytas ut tillsammans med bakdrevet. Det är relativt dyrt, i all synnerhet om cykeln har utanpåliggande växlar för då måste sannolikt hela bakkransen bytas.

Ofta är en begagnad cykel i behov av nya däck och slangar. Byte av däck och slangar kostar flera hundra kronor per hjul. Hjulen kan vara skeva och behöva riktas. En eller annan eker kan vara trasig och behöva bytas.

Fungera cykelns bromsar bra? Om inte måste de renoveras. Har cykeln bra belysning. Fungerar den? En ny belysning är inte billig och monteringen är inte gratis.

Andra detaljer måste också inspekteras som skärmar, sadel, pedaler, kedjeskydd och pakethållare samt eventuellt stöd.

Se även på cykelns allmänna skick. Är den rostig och smutsig? En smutsig cykel kan rengöras, men en rostig cykel ska man passa sig för.

Om den okulära besiktningen utfaller till belåtenhet ska man naturligtvis prova cykeln. Tar bromsarna mjukt och effektivt? Känns cykeln "pigg"? Accelerar den snabbt? "Svarar" cykeln eller känns den trög och tung? Hur känns den i uppförsbackar? Känns den pigg eller tung och slö?

Känns den trög kan det tyda på att kedjan är utsliten, men det kan också betyda att cykelns ram inte är särskilt styv. Man kan lätt byta kedja men en dålig ram kan inte åtgärdas. Är den behaglig att åka på och känns styrningen förtroendeingivande?

Prova även växlarna. Har cykeln utanpåliggande växlar med tre kedjedrev fram och 7,8, 9 eller 10 drev bak ska man kolla att såväl fram-som bakväxlar fungerar tillfredsställande.

Lyft cykeln. Orkar du bära den uppför en trappa? Tunga cyklar är en pina att hantera i trappor och de är dessutom tunga att åka på och blir sega i uppförsbackar.

Om du blir nöjd med provcyklingen är det dags att fundera på om priset är rimligt. Gör ett snabb beräkning av vad eventuella åtgärder skulle kosta och addera till det begärda priset. Jämför sedan det priset med kostnaden för en ny liknande cykel.

Nedan finns exempel på vad olika typer av reparationer kostar hos en cykelreparatör. Beloppen är ungefärliga och kan variera mellan olika företag. Observera att priserna avser arbetskostnader; kostnader för material tillkommer.

Nya däck 100 till 300 kr styck

Punktering (inkl ny slang) 200 kr

Växeljustering 200 kr

Bromsjustering 200 kr (baspris)

Byte av bromsklossar 400 kr

Riktning av hjul 200 kr (baspris)

Ekerbyte plus riktning 300 kr (baspris)

Kedjebyte 200 kr